hai engkau... sihat ke ?? dengar kate semalam makan julap. ini hari berak2... ermm.. xpe la.. sekali sekala layan ubat julap pon ok jugak kan... daripada kau orang sibuk cerita bagaimana hendak mengapungkan sebuah belon.. atau dari korang dok sibuk bergossip aje... macam kawan aku sorang tu... haiyaa... xpe laa.. sebab ko pompuan kan.. kalo x bergossip nnt naik meroyan pulak.. hahaha anyway.. tajuk aku kali ni agak kasar gamaknye.. bukan kasar ape.. tapi saja aku nak kupas sikit tentang masalah ini.. aku pon kurang ilmu tentang perkara itu (komunisme). tapi aku hanya nak kasi sedikit pandangan aje laa k..

faman komunisme seperti yang korang tau.. seperti duri dalam dageng kononnye.. pembelot negara katenye.. (pemimpin). tapi dengan statement2 itu membuatkan aku pikir.. adakah benar mereka belot atau sebaliknya.. waaahaha... kome mesti ingat aku sokong perjuangan inih. tidak sebenarnye.. bagi aku ini lebih kepada satu permasalahan yg lebih tinggi levelnya dari masalah mat rempit atau bohsia.

ok lah.. cerita sket... manusia yg perkenalkan fahaman ni namenye encik karl marx kalo tak silap.. tapi bukanlah pengasas komunis sebenarnye.. tapi merupakan pelopor kepada dunia sosialis moden. die ni pak sedaranye name abu jahal.. hahaha.. tidak lah.. beliau juga dipercayai sebagai seorang mason.. atau dalam bahasa arab al-masuniah. (sila rujuk mane2 lah k). idea2 dan fahaman deme ni lebih kepada mewujudkan sistem sosialis yang lebih bebas. dari segi hak sama rata, tiada penindasan, aman damai.. hahahaha

adeh.. nak cerita lagi ke pasal sejarah deme nih ?? bagaimana pula dengan encik lenin? stalin ? mao? castro ? udah laa... nnt laa aku baca balik.. ape yg aku dok pikir skang ni.. adekah bende ni masih wujud di zaman skang ? kau rase macamane ? dah takde? zaman ayah kau je ke ade komunis nih ??

hoi budak..!! ko tau tak bende ni tgh berkembang mekar kat dalam negara kau skangni.. cuma dunia semakin moden. dan pergerakan mereka juga makin mengikut arus modernisasi.. ko x perasan ? x peduli ?? hahaaha.. jgn buat sikap tak amik peduli kawan.. tgk jelah pergerakan politik yang wujud.. ade tak yg nampaknye menyatakan manifesto untuk menaikkan balik sistem sosialis.. ade ke tak ? hahha.. mmg ade laa kan..

pastu.. kalo kat malaysia ni.. amalan komunisme lebih kepada fahaman maoisme. dimana encik mao tse tsung menjadi idolanya.. haha.. ape signifikan ngn yg ade kat sini.. haaa.. ni yg korang x berapa perasan... waktu zaman encik mao. kongsi gelap mula menular di china. sebab deme ni lebih kepada golongan kelas pertengahan yang seringkali ditindas oleh kerajaan waktu tu. jadi deme wujudkan kongsi gelap untuk saling membantu antara mereka. secara tak langsung bende ni laa yg mmg dibawa oleh komunis dari china.

ape persamaan dengan yg ade kat malaysia?? hah.. xkan kongsi ni tak wujud beb!! ko tgk sendiri laaa wahai sahabat.. kalau dulu melayu menjadi pembelot dengan join mat saleh, jepun , komunis.. skang ni.. deme jadi kongsi gelap.. mmg nampak macam style.. ade backup besar.. boleg kaya bagai.. tapi deme lupe bende ni laaa yg dok nak hapuskan bangsa mereka. satu hari nnt jgn terkejut kalo sesama kite berperang disebabkan ideologi. bukan kerana agama atau bangsa.. oh.. baru teringat..religion is the opium of the masses - marx

jadinye.. patutlah melayu yg jadi kongsi gelap ni takde hal kalo nak bertatu bagai.. layan tanik sana sini.. ooh,. baru aku tau... rupe2nye dengan join bende2 society macamni merupakan satu tiket untuk kite lakukan ape sahaja yg dipikirkan boleh.. ape saje,, takde hal lah geng.. adik beradik punye hal,, bulan2 bagi laa duit kat brader..

adeh.. jadi sedikit aje rupenye yang aku kupas ni.. harap korang paham ape yg cuba aku maksudkan ni ye.. tak perlu aku sebutkan ape persatuan2 yg terlibat.. cukup kome tau dan perhati.. aku ni lebih banyak memerhati orang.. tapi belum tentu ape input yg aku dapat tu tepat,. aku cuma mau buat dokumentasi sahaja atas pemerhatian aku ni.. tak lebih dari itu.. jadi..
jika anda sedar perkara ini.. anda pilih laa dimana jalan anda.. takkan aku lak nak tentukan ko nak jadi ape kan... pandai2 lah korang.. sume dah besar.

jika ade ape2 yg tak berkenan atau mahu menambah ape yg kurang sila bagi komen. aku harap sangat kome komen tulisan yg ini.. sebab aku sangat serius memikirkan masalah ini..

terima kasih bebanyak.... erm.... sayang

pink floyd - time
kataklysm - in words of desperation
D.R.I - girl with a gun
suicidal tendencies - where's the truth
the specials - friday night, saturday morning
tower of power - you can't fall up