Salam pekida, pekima, pengakap, pendusta dan segala.

kali ini mungkin kite akan lebih serius membincangkan isu yang penting sebagai seorang pereka, yakni desginer. (jika tidak haruslah menjadi resigner macam saya).

ape yang paling penting dan menjadi aset utama kepada para designer ??

ade pihak mengatakan ianya ialah technical skill dimana pengetahuan menggunakan aplikasi sangat penting untuk menjadi seorang designer yang bagus. ya. ini boleh dikelaskan sebagai senjata kepada si pereka ini. tetapi... ape yang mahu ditekankan disini ialah, cukupkah hanya sekadar tahu menggunakan software2 tersebut melayakkan anda menjadi seorang pereka?
tidak jawapannya ye sayang. kerana. untuk menjadi designer yang bagus. anda memerlukan 2 perkara. satu nya ialah kemahiran seperti yang tersebut. kemuadian perkara yang paling penting. ialah idea development. dalam bahasanye kite sebut sebagai ilham. bukan ilham zainal abidin atau kau ilhamku nyanyian man bai. disini saya (partisan) akan menyingkap beberapa perkara yang membantu kepada perkembangan idea yang bernas dan "practically brilliant" bak kate encik rizal.

Ok. sebelum kite mendapatkan idea. kite mestilah mencari permasalahan yang melanda perkara subjek kita. x perlu laa saya berikan contoh. kerana x ramai yang nak baca blog saya nih. hahaha
jadinya. masalah dah dapat. skarang kite sit down untuk membangunkan idea kita. mula2 sekali pena dan kertas perlu ada setiap kali proses ini bejalan. kemudian. sechewen kopi jika anda rasa perlu. rapatkan diri anda dengan subjek yang berkenaan. rasai perkara subjek anda seolah2 ianya sedang berlegar di kepala hotak anda. jika anda dah dikuasai oleh perkara2 warna warni ini anda mulalah keluar dari kubus pemikiran itu seketika.. tak perlu pergi jauh untuk dapatkan idea. lihat ape yang ada di depan mata anda atau sekeliling anda. kaitkan perkara itu dengan subjek anda. cakap dengannya. lihat lenggoknya. bisik padanya "aku cintakanmu". sentuhnya. jika perlu merasa, rasainya. jadi dalam pada kita menghayati ape yag ada di sekitar kita, cuba campuradukkan ia dengan subjek atau masalah yang kita cuba selesaikan. mungkin jika tidak berkesan, boleh cuba cari bende lain di sekitar ia..

tips2 hebat selain daripada itu ialah cuba anda melangkah menuju ke pondok kecil di belakang rumah atau ofis anda. jika idea mmg tidak masuk ke kepala anda.. anda harus keluarkan lebihan2 dari perut anda. waktu ini idea akan datang mencurah2. seriously this is damn practical

kalau tak boleh jugak cara ni, saya rasa anda mmg orang yang susah nak dilentur. mungkin anda patut pegi sekolah balik dan belajar matematik dan sains. belajar ilmu asas. kemudian kalo da tau ilmu asas itu sila jumpe saya kembali. mungkin waktu itu anda dah bole menerima ajaran ini. sekian wassalam!!!



Seperti biase laa... mesti ade lagunye
Nirvana - All Apologies
Dimmu Borgir - The Conspiracy Unfold
Vader - Final Massacre
Iron Maiden - Prowler
Immortal - Thoned By Blackstorm
Mannish Boy - Muddy Water
Converge - Vengeance
Rockers - Kekejaman